Friday 31 August 2012

BERSIH Yang Membersihkan?



1. Pembangkang kata Pilihanraya di Malaysia berat sebelah. Terlalu banyak pengundi hantu katanya. Kerana itulah mereka adakan BERSIH bagi menuntut pilihanraya yang telus dari kerajaan.

2. Banyak yang SPR buat untuk menjadikan Pilihanraya bersih daripada 'kekotoran'. Peti undi yang lut sinar, penggunaan dakwat kekal banyak memberi ketelusan. Tapi mereka masih tidak puas hati lagi dengan perubahan itu.

3. Bagi saya, penubuhan BERSIH hanya mahu mencetuskan kekecohan khas untuk menjatuhkan maruah kerajaan. Mereka mahu orang luar melihat 'kebangkitan' rakyat Malaysia untuk menentang kerajaan. Bukankah rusuhan atau demonstrasi itu besar impaknya dan dapat meraih simpati masyarakat antarabangsa? Mereka mahu katakan "kami dizalimi kerajaan dan minta pertolongan anda!".

4. Jika Pilihanraya berat sebelah dan dikawal kerajaan, mengapa BN membiarkan Parlimen Permatang Pauh terus dimenangi oleh DS Anwar Ibrahim? Bukankah Anwar adalah musuh ketat BN? Mengapa kerajaan tidak mengagalkan kemenangan Anwar itu?

5. Jika Pilihanraya berat sebelah, mengapa Selangor, Pulau Pinang, Kedah dan Perak (kini BN) boleh jatuh ke tangan pembangkang? Dan Kelantan masih dapat dikuasai oleh PAS. Kalau kerajaan berat sebelah, dah lama PAS tersungkur di Kelantan 'disebabkan pengundi hantu yang keluar dari gua itu'. Mereka boleh menang dalam pilihanraya, adakah itu berat sebelah.

6. Jawapannya satu, selagi belum menang, pilihanraya tetap tidak adil bagi mereka. Sama juga hal di mahkamah, jika mereka kalah dikatanya UMNO bayar Hakim. Jika menang, 'inilah mahkamah yang paling adil di dunia!".

7. Mereka kurang isu. Kerajaan banyak memberi kemudahan dan subsidi kepada rakyat, sehinggakan yuran pengajian universiti orang pembangkang pun kerajaan tanggung. Belum lagi disebut petrol bersubsidi yang mereka isi ke tangki kereta untuk pergi berkempen menjatuhkan kerajaan.

8. Apabila tiada isu untuk dipertikaikan, mereka akan bangkitkan sentimen membenci kerajaan di kalangan rakyat. Sifirnya mudah, kalau orang dah benci, bagi sedekah pun dikatakan berjudi. Sentimen kebencian itulah menjadi senjata utama pembangkang menjatuhkan kerajaan. Kerana sentimen kebencian itulah tertubuhnya BERSIH.

9. Orang yang menggunakan demonstrasi untuk menjatuhkan orang lain akan jatuh dengan cara orang lain pula menjatuhkannya dengan cara demonstrasi. Insyaallah.

Wallahua'lam.

0 comments:

Post a Comment