Tuesday 4 September 2012

Bila Bangsamu Dipijak-Pijak



1. Melayu Mudah Lupa.

2. Malam 30 Ogos 55 tahun yang lalu, Tunku Abdul Rahman bersama rakyat Tanah Melayu berkumpul di Dataran Merdeka bagi meraikan Tanah Melayu yang bebas daripada cengkaman penjajah.

3. Di malam itu juga laungan Merdeka kedengaran tanda kesyukuran dan kebebasan. Jika kita berada ketika itu, pastinya air mata kita bercucuran tanda syukur atas nikmat yang dikecapi apabila melihat bendera Malaysia dikibarkan di Dataran Merdeka.

4. Semenjak dari itu, bangsa Malaysia sedikit demi sedikit mendapat kesenangan hidup. Jika tiada kenderaan sudah berkenderaan. Dari belajar kampung sudah dihantar belajar ke Luar Negeri. Subsidi demi subsidi. Semuanya mewah dan tidak kebulur.

5. Benarlah kata orang, kita ini apabila senang sudah lupa dengan kesusahan lalu. Bangsa Melayu sudah selesa dan mula lupa diri. Minta itu dan ini. Lupa dengan apa yang dimilikinya.

6. 55 tahun selepas peristiwa laungan Merdeka itu, ada sekumpulan manusia yang lahir daripada keturunan manusia yang menyaksikan peristiwa keramat Merdeka itu sudah mula naik tocang. Mereka sudah berani untuk mempertikai apa yang dibuat oleh orang-orang yang terdahulu.

7. Bendera juga hendak ditukar, katanya bendera Malaysia yang digunakan sekarang adalah tinggalan penjajah dan parti UMNO! Oleh itu mereka mahu menukarnya kepada bendera SANG SAKA MALAYA yang dikatakan bendera pusaka pejuang-pejuang mereka yang lalu.

8. Jika bendera pun sudah berani dipertikai, tidak mustahil tidak lama lagi undang-undang juga akan ditukar. Ketika itu tiada lagi perjuangan Hudud, tetapi penukaran perlembagaan menjadi matlamat utama. Agama rasmi disamatarafkan, bahasa ditinggalkan. Hilanglah bangsa Melayu yang gagah itu dan tinggalkan Melayu yang LAYU!

9. Tidak berasa apa-apakah wahai Melayu yang melihat pemimpinmu dipijak-pijak dan diberakkan? Oh! Mungkin itu bukan pemimpin kamu kerana kamu tidak memihak kepadanya? Berapa ramai orang Melayu yang menjadi tali barut Jepun dahulu melihat bangsa sendiri dipancung dirogol? Adakah kamu seperti tali barut itu? Keturunan tali barut tetap ada sampai bila-bila yang sanggup melihat bangsanya dipijak dihina!

10. Melayu Sudah Lupa. Bila bangsamu tersungkur baru mahu bersatu. Menyesal tidak sudah ketika itu! Jangan dibiarkan nasi menjadi bubur wahai saudaraku. Mahukah saudara bersekongkol dengan pergerakan yang mempunyai agenda yang tersirat ini? Di luarnya nampak berdemokrasi, nampak bersih, nampak telus, nampak alim. Tapi hakikatnya?

11. Orang putih kata setiap saat seorang Bodoh akan dilahirkan. Mungkin ada benarnya pepatah itu. Jangan jadi Bodoh untuk mengikut membuta tuli tanpa berfikir!

Wallaua'lam.

0 comments:

Post a Comment