Wednesday 29 August 2012

Masjid Yang Menyedihkan

1. Negeri Selangor diperintah oleh Kerajaan Pakatan Rakyat. Bermakna, struktur kepimpinan akan berubah termasuklah kepimpinan masjid di setiap kawasan di negeri Selangor.

2. Apabila berbicara tentang masjid, kita dapat lihat terdapat banyak masjid yang mula aktif dengan program-program ilmuan yang memberi manfaat kepada rakyat. Alhamdulillah, tahniah kepada AJK Masjid yang proaktif untuk menarik jemaah beribadat kepada Allah.

3. Namun, ada sebuah masjid yang lmenyedihkan apabila terkenang kembali perubahan kepimpinannya. Akibat rakus dengan kemenangan di peringkat DUN, habis semua AJK asal Masjid tersebut 'dibuang' dari jawatan khususnya dari ahli BN. Ahli PR di kawasan itu tak sampai 10 orang dan jawatan AJK diberikan kepada individu yang jarang sekali datang ke masjid atau duduk di luar kawasan. Yang penting orang dia, penyokong PR.

4. Apa yang terjadi? Ceramah agama hampir tiada. Imam pula kejap ada kejap tak ada. Bilal pula tidak mahu menggalas tugas Imam apabila Imam tidak hadir. Aktiviti memang tiada langsung. Jika ada aktiviti pula tidak diwar-warkan secara bersungguh-sungguh sehinggakan ahli kariah tidak maklum dengan aktivti masjidm Akhirnya masjid sunyi dari imarah. Sangat menyedihkan.

5. Saya bukan menyalahkan kerajaan Pakatan Rakyat, tetapi orang-orang mentadbir masjid tersebut. Jika tidak mempunyai kekuatan untuk menguruskannya, tidaklah salah jika AJK Masjid turut melibatkan ahli kariah yang lain. Ketepikan soal parti kerana masjid adalah tempat kesatuan umat Islam. Apa salahnya jika kita bersatu hati untuk mengimarahkan masjid di tempat kita.

6. Politik di masjid akan menyebabkan jemaah menjadi meluat dengan keadaan ini. Ibadatnya kurang dan kesatuan umat akan berpecah-berai.

7. Jika berbicara tentang imarahkan masjid, kita kena satu. Jika bincang tentang masalah sosial, kita kena satu. Membantu masyarakat yang susah, kita kena satu. Umat Islam adalah SATU, tiada yang membezakan kita.

8. Bangsa kita sama, makanan kita sama, pertuturan kita sama, baju kita sama, sekolah kita sama, cuma bendera sahaja lain-lain! Biar berbeza parti tapi bersatu hati demi memajukan bangsa Melayu Islam kita ini. 

9. Masjid lambang kesatuan umat Islam. Jika umat Islam bersatu, orang bukan Islam tak berani nak cakap apa-apa tentang Islam. Ke arah masjid yang lebih baik. Insyaallah..

0 comments:

Post a Comment